Saturday, November 12, 2011

Bila terasa buntu.....

Daisy menangis kerana terlalu tertekan dengan pelbagai masalah. Bagai ada batu yang jatuh di atas kepalanya. Dalam esak tangisnya, dia terpandang ayat seribu dinar yang ditampal di papan berhadapan meja belajarnya. Daisy membacanya dengan penuh perasaan agar Allah memberikannya jalan keluar untuk setiap masalah yang dihadapinya. Sejurus selepas itu, Daisy mendapat panggilan yang membawa berita gembira. Alhamdulillah, peperiksaan malam itu ditunda ke satu tarikh lain. Daisy berpeluang menyiapkan tugasannya yang lain. Dalam hatinya sangat bersyukur dengan penundaan itu.

Bila sudah berusaha dan masih belum jumpa jalan keluar, kita mula berputus asa. Perasaan kecewa, bingung dan sedih menghantui kita. Setiap kali terasa buntu, bacalah ayat seribu dinar dengan penuh tawakal kepada Allah.




Ayat ini dipetik dari surah at-Talaq ayat 2-3.

Di antara kelebihan dan fadhilat ayat seribu dinar ini ialah :

* Di baca apabila kita hendak bertawakkal terhadap sesuatu perkara.

* Menghilangkan keresahan bila di baca di waktu resah.

* Di baca ketika hendak menaiki kenderaan

* Jikalau dibaca ayat ini kepada orang yang sedang sakit sebanyak 3 kali dan dihembuskan kepada si pesakit itu dan di jampi pada air sebanyak 3 kali diberi minum, insya’Allah si pesakit akan sembuh.


Bertaqwalah dan bertawakallah kepada Allah nescaya Allah akan memberimu jalan keluar dari sumber yang tidak pernah kau sangka-sangka.


No comments:

Post a Comment