Saturday, April 9, 2011

Kasih tak bertepian..

"Kami wasiatkan kepada manusia supaya mereka berbuat baik kepada kedua ibu bapanya. Ibunya yang mengandungkannya dengan berbadan lemah, berlipat ganda melahirkannya, menyusukannya dan menceraikannya daripada menyusu sesudah dua tahun. Sebab itu, hendaklah berterima kasih kepada Aku dan kepada kedua ibu bapa kamu dan kepada Aku kembali. Jika kedua ibu bapa kamu memaksa kamu mempersekutukan aku dengan Tuhan yang lain, yang engkau tidak ketahui, maka janganlah engkau turut perkataan keduanya dengan baik, dan turutlah jalan orang yang bertaubat kepada Aku, kemudian itu adalah tempat kembali kamu kepada Aku, lalu khabarkanlah kepada kamu dengannya apa yang kamu lakukan."
(Surah al-Luqman: 14-15)


Tahukah kamu ibu bapa kamulah orang yang paling menyayangi kamu?

Merekalah yang membesarkan kamu sejak dari kecil. Mereka memberikan kamu pelajaran agar menjadi orang yang berguna. Mereka akan sedaya upaya memberikan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Jika belum mencukupi, bersabarlah dan bersyukurlah. Terimalah nasihat dan saranan mereka. Jika kurang bersetuju, tolaklah dengan sopan. Janganlah kamu lukakan hati mereka. Ketahuilah, kasih sayang seorang ibu kekal sampai ke syurga. Kasih sayang seorang ayah membawa bahagia. Hargailah mereka sementara mereka ada.


4 comments:

  1. huhuhu..sedihnya tengok video ni.. sy y duduk jauh ni lagi la terase. sy berdoa agar sy tak lalai dari menjalankan kewajiban pada ibu dan ayah.

    ReplyDelete
  2. insyaAllah zaira....yg penting doa kite utk diorg..kalo free..kna la selalu contact diorg...=)

    ReplyDelete
  3. eh, awak dah tukar background and tulisan.. tomey2.. =]

    ReplyDelete